Voor gebruikers

Aanmelden

Waar vind ik de Sjauf app?

Sjauf is voor iOS in de appstore te downloaden voor iPhone, iPad en iPod Touch. Zorg er wel voor dat je iOS 9.0 of hoger hebt geïnstalleerd. Voor Android is Sjauf de downloaden in de Google Play Store. Zorg er wel voor dat je Android 4.4 of hoger hebt geïnstalleerd.

Moet ik de app ‘Sjauf’ downloaden of ‘Sjauf for Drivers’?

De Sjauf app voor gebruikers is te herkennen aan de donkerblauwe achtergrond met het groene logo, deze app download je wanneer je een chauffeur wil boeken. De Sjauf for Drivers app is te herkennen aan de witte achtergrond met het groene Sjauf logo. De Sjauf for Drivers app is bedoeld voor de chauffeurs van Sjauf en is alleen te downloaden wanneer de chauffeur toegang wordt verleend tot het platform. Deze app is dus niet voor gebruikers bedoeld.

Is het noodzakelijk om mijn locatie met Sjauf te delen?

We raden je aan om Sjauf toegang te verlenen tot je locatievoorziening. Wanneer je een rit aanvraagt kan je namelijk gemakkelijk je huidige locatie selecteren als vertreklocatie. Vanzelfsprekend kun je ook altijd handmatig adressen invoeren.

Is het noodzakelijk dat Sjauf mij meldingen kan sturen?

Om de app goed te laten functioneren raden we aan om Sjauf toe te staan om meldingen te sturen. Je krijgt namelijk een melding van Sjauf wanneer een chauffeur is gekoppeld aan jouw rit, wanneer de chauffeur een bericht stuurt in de app en wanneer de chauffeur op de vertreklocatie is gearriveerd. Deze essentiële informatie wil je natuurlijk niet missen!

Account

Hoe update ik mijn profiel?

Open het menu linksboven (of swipe van links naar rechts) en klik vervolgens op ‘profile’. Je kunt je naam, e-mailadres en telefoonnummer wijzigen. Voor het wijzigen van je wachtwoord, voer je simpelweg een nieuw wachtwoord in

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?

Je wachtwoord kun je wijzigen door in je profiel een nieuw wachtwoord in te voeren. Daarnaast kun je ook uitloggen en op ‘wachtwoord vergeten’ klikken. Je krijgt dan een nieuw, tijdelijk, wachtwoord per mail toegestuurd.

Hoe verwijder ik mijn account uit de Sjauf app?

Open het menu linksboven (of swipe van links naar rechts) en klik vervolgens op ‘Profiel’. Vervolgens klik je op ‘Account verwijderen’, waarna je gegevens verwijderd zijn. Je kunt ook altijd ons een mail sturen om je gegevens te verwijderen via info@sjauf.nl.

Ik probeer in te loggen met de juiste gegevens maar dit lukt niet. Waarom ontvang ik een foutmelding?

Als je account buiten werking is gesteld, laat het ons dan z.s.m. weten zodat we dit op kunnen lossen. Het zou kunnen dat er een extra verificatie nodig is of dat je creditcard is verlopen. Je kunt altijd contact met ons opnemen via info@sjauf.nl of 085-3035924.

Betalingen

Op welke manieren kan ik betalen in de Sjauf app?

Op dit moment werkt de betaling van Sjauf alleen door middel van je creditcard. Deze gegevens voer je slechts één keer in, bij het creëren van je persoonlijke account.

Moet ik betalen voor een prijsaanvraag?

Een prijsaanvraag doen in de Sjauf app is altijd gratis. Je voert eenvoudig de adressen en de gewenste dag en tijd in voor het zien van de prijs. Je aanvraag staat pas geregistreerd op het moment dat je akkoord gaat met de prijsrange en de ritaanvraag daadwerkelijk plaatst.

Wanneer vindt het moment van betaling plaats?

De betaling vindt automatisch plaats wanneer een chauffeur aan jouw rit wordt gekoppeld. Bij het plaatsen van de aanvraag heb je al akkoord gegeven op de prijsrange en daarmee de afschrijving van je creditcard. Het zichtbare totaalbedrag wordt dan direct van je creditcard afgeschreven.

Ik wil een rit bevestigen maar de betaling lukt niet, hoe kan dit?

Wanneer je een ritaanvraag niet kunt plaatsen omdat je geen creditcard hebt toegevoegd, zul je deze eerst toe moeten voegen. Te weinig bestedingslimiet, een verlopen creditcard of een ongeldige creditcard kunnen ook problemen opleveren. Is dit niet het geval? Sluit dan de app af en neem contact met ons op via info@sjauf.nl of 085-3035924.

Hoe kan ik een btw-factuur van mijn betaling opvragen?

Direct na bevestiging van de afschrijving ontvang je een email met betalingsbewijs, Een btw factuur kun je aanvragen, door een mail naar support@sjauf.nl te sturen.

Ritaanvraag

Hoe plaats ik een ritaanvraag?

Wanneer je de app opent kom je automatisch in het ‘Dashboard’ terecht. Op het Dashboard zie je jouw huidige locatie op de kaart. Vervolgens vul je bovenin een vertrekadres, aankomstadres en eventuele tussenadressen in. De route (inclusief tussenadressen) verschijnt direct op de kaart.
Vervolgens vul je het gewenste tijdstip van vertrek in op de gewenste dag. Let op de datum/tijd na 00.00u. Weet je het exacte tijdstip van vertrek nog niet of wil je graag meer flexibiliteit? Boek dan direct wachttijd bij.

Vervolgens krijg je een prijsrange te zien, die o.a. gebaseerd is op tijdstip en locaties. Bevalt deze prijs? Bevestig de aanvraag dan door te boeken.

Hoe vul ik de juiste adressen in?

Na het invullen van een adres in de daarvoor bestemde vlak (vertrekadres, tussenadres en aankomstadres), verschijnen de verschillende adressuggesties. Vervolgens selecteer je het gewenste adres, of indien gewenste je huidige locatie.

Ik wil onderweg iemand afzetten, waar vul ik een tussenadres in?

Wanneer je onderweg één of meerdere personen af wilt zetten is het wenselijk om een tussenadres in te vullen. In de Sjauf app is het mogelijk om twee tussenadressen te selecteren door op de plus (+), achter ‘Aankomstadres’ te drukken. De route inclusief tussenadressen verschijnt direct op de kaart. Aangezien de prijs gebaseerd wordt op de totale reisduur is dit voor de rit van belang om tot een reële prijsrange te komen.

Hoe bevestig ik mijn ritaanvraag?

Na het invullen van de juiste adressen, een datum en tijdstip klik je, indien je akkoord gaat met de prijsrange, op ‘bevestig rit’. Vervolgens zul je in een chatvenster terechtkomen, waar het ontvangst van je rit wordt bevestigd. Tevens geven wij direct aan of wij een chauffeur garanderen of wellicht eerst op zoek moeten naar een geschikte chauffeur in verband met de lastige aanvraag. Je kunt middels het menu of de navigatiepijltjes weer naar het dashboard. Onder in het scherm zie je een vlak met daarin de tekst ‘Huidige ritten’. Swipe van onder naar boven om informatie over de rit en de status van de rit te bekijken. Hier staan alle gegevens van je aanvraag overzichtelijk op een rij.

Prijsrange

Wanneer ontvang ik een prijsrange op mijn aanvraag?

Je ontvangt direct na het invoeren van een vertrekadres, aankomstadres, datum en tijd, een prijsrange. Wanneer je akkoord gaat met deze prijsrange, geeft de app direct aan of er een chauffeur gegarandeerd wordt of dat er wellicht eventjes gezocht dient te worden door de lastige aanvraag. De afschrijving van je creditcard vindt pas plaats na het koppelen van een chauffeur.

Hoe wordt de range samengesteld?

Voor het boeken wordt alvast een maximum prijs weer gegeven, waar je bij het boeken akkoord op geeft. De prijzen worden berekend aan de hand van reis- en ov-tijden van de chauffeur. Daarnaast worden last-minute en ‘moeilijke’ (adressen) ritten wat hoger ingeschat, om chauffeurs te motiveren om de moeilijkere ritten aan te nemen en daarmee de kans op een succesvolle aanvraag voor de jou te maximaliseren.

Wat wordt bedoeld met wachttijd?

Wij bieden klanten aan om vooraf ‘extra speling’ bij te boeken. Dit is voornamelijk van toepassing voor klanten die een diner hebben en nog niet precies weten hoe laat ze klaar zijn met het diner of graag flexibiliteit willen in hun vertrektijd.

Klopt het dat ik geen biedingen meer zoals voorheen ontvang?

Wij werken inderdaad met een nieuw boekingssysteem. De feedback die wij van de gebruikers kregen, was dat het boeken soms sneller kon en de onzekerheid of er wel/geen chauffeur beschikbaar is, soms te groot was. Hierdoor hebben wij besloten, om voor het boeken alvast een maximum prijs weer te geven aan de klant, waar hij/zij bij het boeken akkoord op geeft. De prijzen worden berekend aan de hand van reis- en ov-tijden van de chauffeur. Daarnaast worden last-minute en ‘moeilijke’ (adressen) ritten wat hoger ingeschat, om chauffeurs te motiveren om de moeilijkere ritten aan te nemen en daarmee de kans op een succesvolle aanvraag voor de klant te maximaliseren.

De Rit

Hoe kan ik mijn chauffeur voorafgaand aan de rit bereiken?

Na het bevestigen van een rit en het koppelen van een chauffeur is het mogelijk om via de Sjauf app met je chauffeur in contact te komen. Je kunt in de Sjauf app chatten met de chauffeur of de chauffeur bellen via de app.

Stelt mijn chauffeur mij op de hoogte wanneer hij er bijna is?

Jouw chauffeur stuurt 15 minuten voordat hij bij de vertreklocatie is een bericht. Zo weet je exact wanneer hij of zij er is en kun je daar alvast rekening mee houden. De chauffeur zal altijd even bellen wanneer hij gearriveerd is. Hij blijft na arriveren 15 minuten op locatie wachten zodat je de tijd hebt om hem/haar te vinden. Wanneer je wachttijd bij hebt geboekt, blijft hij vanzelfsprekend de geboekte wachttijd wachten.

Mijn chauffeur heeft vertraging, wat nu?

Wanneer je chauffeur iets later verwacht te arriveren omdat hij door overmacht vertraging heeft opgelopen, stelt hij je daar altijd van op de hoogte. Wanneer van te voren bekend is dat jouw chauffeur waarschijnlijk veel te laat zal arriveren, zorgt Sjauf ervoor dat een vervangend chauffeur op tijd bij je aanwezig is. Sjauf neemt altijd tijdig contact op wanneer dit het geval is.

Kan ik mijn chauffeur na de rit beoordelen?

Na de rit is het mogelijk om je chauffeur in de Sjauf app een beoordeling van één tot en met vijf sterren te geven. Verder kun je de chauffeur ook nog een compliment meegeven. Wij van Sjauf hechten zeer veel waarde aan jouw mening, samen maken we Sjauf nog beter!

Overige vragen

Kan ik mijn ritaanvraag na bevestiging en betaling nog annuleren?

Je kan de rit altijd annuleren. Om de annulering administratief te verwerken en eventueel de chauffeur te compenseren voor de vrijgemaakte tijd, wordt er wel een opzegvergoeding in rekening gebracht. Zolang er nog geen chauffeur is gekoppeld, is annuleren kosteloos. Tot vierentwintig (24) uur voor de overeengekomen aanvang van de rit, wordt er een bedrag van tien (10) euro in rekening gebracht. Tot 6 uur voor de rit wordt de vijfitg procent (50%) van de ritprijs in rekening gebracht. Bij annulering in minder dan 6 uur tot de rit wordt het volledige bedrag in rekening gebracht. Dit omdat de chauffeurs al rekening hebben gehouden met de rit en daarom geen andere ritten konden accepteren.

Annuleren doe je door in de app de rit te annuleren. Hier wordt ook direct aangegeven welk bedrag zal worden teruggestort.

Worden de chauffeurs door Sjauf gescreend?

Alle chauffeurs die toegang hebben tot het platform Sjauf zijn uitgebreid gescreend. Alle chauffeurs beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Verder worden de chauffeurs van Sjauf uitgebreid getoetst op gebied van gevarenherkenning en verkeersinzicht. Alle chauffeurs ondergaan deze uitgebreide testen voordat zijn biedingen uit kunnen brengen op ritten.

Hoe kan ik een btw-factuur van mijn betaling opvragen?

Direct na bevestiging van de afschrijving ontvang je een email met betalingsbewijs, Een btw factuur kun je aanvragen, door een mail naar support@sjauf.nl te sturen.

Voor chauffeurs

Aanmelden

Waar kan ik me aanmelden als zelfstandig chauffeur voor het platform Sjauf?

Wanneer je als zelfstandig chauffeur aan de slag wilt, kun je het aanmeldingsformulier op de website van Sjauf invullen. Na het invullen van je gegevens word je doorgestuurd naar een vragenlijst. Hierna zul je uitgenodigd worden voor een presentatie over alle aspecten van chauffeur zijn via Sjauf.

Wat zijn de vereisten om als zelfstandig chauffeur via Sjauf aan de slag te gaan?

Om je aan te kunnen melden als zelfstandig chauffeur op het platform Sjauf moet je aan een aantal eisen voldoen. De belangrijkste eisen zijn dat je opleidingsniveau HBO of hoger hebt genoten, dat je minimaal 1 jaar in het bezit van een geldig rijbewijs bent en dat je voldoet aan de eisen om een Verklaring Omtrent Gedrag te verkrijgen.

Wanneer je de aanmeldprocedure hebt doorlopen en bent goedgekeurd als zelfstandige chauffeur voor Sjauf, ontvang je een inlogcode en wachtwoord waarmee je direct aan de slag kan. Ritten accepteren en rijden maar!

Welke testen moet ik maken voordat ik word toegelaten tot het platform van Sjauf?

Tijdens de presentatie word je schriftelijk getoetst op verkeersinzicht en gevarenherkenning. Ook vul je een korte persoonlijkheidstest in.

Waar vind ik de Sjauf for Drivers app?

Sjauf for Drivers is voor iOS en Android in de Apple iTunes Store of Google Play Store te downloaden. Zorg er voor dat je het laatste besturingssysteem op je telefoon geïnstalleerd hebt.

Moet ik de app ‘Sjauf for Drivers’ of ‘Sjauf’ downloaden?

Aangezien je als zelfstandig chauffeur werkt via het platform Sjauf, download je de Sjauf for Drivers app. De Sjauf for Drivers app voor chauffeurs is te herkennen aan de witte achtergrond met het groene Sjauf logo, deze app moet je downloaden wanneer je als chauffeur actief bent. De Sjauf app is te herkennen aan de donkerblauwe achtergrond met het groene Sjauf logo. De Sjauf app is bedoeld voor de gebruikers van Sjauf. Deze app is dus niet voor chauffeurs.

Is het noodzakelijk om mijn locatie met Sjauf te delen?

We raden je aan om Sjauf toegang te verlenen tot je locatievoorziening. Wanneer je een rit rijdt, en op de vertreklocatie bent gearriveerd kun je namelijk je bevestigen dat je er bent. Sjauf slaat dan jouw locatie op. Mocht er om wat voor reden dan ook iets misgaan, dan staat het namelijk altijd vast dat jij op afgesproken tijd op de afgesproken locatie aanwezig was. Locatievoorziening aanzetten voor Sjauf is niet verplicht, maar helpt je wel om de Sjauf for Drivers app zo optimaal mogelijk te laten werken.

Is het noodzakelijk dat Sjauf mij meldingen kan sturen?

Om de app goed te laten functioneren, raden we aan om Sjauf toe te staan om meldingen te sturen. Je krijgt namelijk een melding van Sjauf wanneer er een nieuw rit voor jou beschikbaar is, wanneer jouw klant een bericht heeft gestuurd en houdt Sjauf je via meldingen op de hoogte van de nieuwste functies in de app.

Account

Hoe update ik mijn profiel?

Open jouw profiel onderaan in de menubalk. Je kunt je naam, e-mailadres en telefoonnummer wijzigen. Voor het wijzigen van je wachtwoord log je uit en klik je op ‘wachtwoord vergeten’ bij het inloggen.

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?

Je wachtwoord kun je alleen wijzigen wanneer je uitlogt en vervolgens op ‘wachtwoord vergeten’ klikt. Je ontvangt dan een e-mail waarmee je een nieuw wachtoord in kunt stellen.

Moet ik verplicht een profielfoto toevoegen aan mijn Sjauf profiel?

Een profielfoto maakt je profiel een stuk persoonlijker. Daarnaast is het voor jouw klanten makkelijk om je te herkennen op een druk punt. Om die reden stellen wij het verplicht dat je een foto toevoegt aan je profiel.

Ik probeer in te loggen met de juiste gegevens maar dit lukt niet. Waarom ontvang ik een foutmelding?

Als je account buiten werking is gesteld, laat het ons dan z.s.m. weten zodat we dit op kunnen lossen. Het zou kunnen dat er een extra verificatie nodig is of dat je account om een reden is geblokkeerd. Je kunt altijd contact met ons opnemen via info@sjauf.nl of 085-3035924.

Vergoeding

Hoe vaak krijg ik als chauffeur mijn ritten uitbetaald?

Sjauf betaalt de chauffeurs die via het platform werkzaam zijn wekelijks uit. Tussen woensdag en vrijdag wordt het totaalbedrag dat je hebt verdiend van de week daarvoor (maandag t/m zondag) overgemaakt. Let op: afhankelijk van je bank kan het zijn dat dit niet dezelfde dag wordt bijgeschreven.

Hoe vaak ontvang ik een overzicht van de ritten die ik heb uitgevoerd?

Maandelijks ontvang je van Sjauf een overzicht met het totaaloverzicht van de ritten die je hebt uitgevoerd inclusief de kosten voor gebruik van het platform. Dit overzicht (factuur) voldoet aan de eisen die de belastingdienst stelt voor zelfstandige ondernemers.

De Rit

Hoe kan ik de klant het beste bereiken?

Direct nadat jij een rit accepteert, verschijnt de rit in jouw persoonlijke ‘accepted rides’ overzicht. Informatie met betrekking tot de rit is daar zichtbaar. Ook kun je vanaf dat moment via de app met de klant contact opnemen.

Ik heb vertraging opgelopen en arriveer daardoor 5 tot 15 minuten later op de locatie, wat nu?

Wanneer je iets later verwacht te arriveren omdat je door overmacht vertraging hebt opgelopen neem je direct met de klant contact op en stelt hem/haar op de hoogte van je nieuwe aankomsttijd.

Ik heb vertraging opgelopen en arriveer daardoor meer dan 15 minuten later op de locatie, wat nu?

Wanneer de vertraging ontstaat terwijl je al onderweg bent, neem je alleereerst contact op met de klant en overlegt of het een probleem is om later te vertrekken. Wanneer je van te voren al weet dat je veel later zult arriveren door overmacht (trein uitgevallen o.i.d.) of wanneer de klant aangeeft niet zo lang te kunnen wachten, neem je direct contact op met Sjauf via: 085-3035924.

Welke rijstijl kan ik het beste aanhouden?

Op het moment dat je in de auto van de klant stapt is het van belang dat je de rit zo soepel, veilig en comfortabel mogelijk laat verlopen. We raden je aan om niet te hard op te trekken en niet te abrupt te remmen (wanneer de situatie er om vraagt natuurlijk wel). Verder houd je je natuurlijk aan de geldende verkeersregels.

Ik heb een boete gekregen tijdens het rijden van een rit, wat nu?

Op het moment dat jij achter het stuur zit, ben je verantwoordelijk voor je eigen rijgedrag. Krijg je een boete omdat je te hard rijdt, dan zijn de kosten daarvan ook voor jou rekening, ook wanneer een klant vraagt of je iets harder wilt rijden. Houd je daarom altijd aan de geldende verkeersregels en maximum snelheid.

Overige vragen

Kan ik de rit nadat ik de rit heb geaccepteerd, nog annuleren?

Het is niet mogelijk om na bevestiging de rit nog te annuleren. Je hebt zelf de rit geaccepteerd en op dat moment bepaald dat je beschikbaar bent. Bovendien is de klant op de hoogte gesteld van het feit dat jij de rit zal komen rijden en is de klant op de hoogte van jouw unieke profiel. Mocht het zo zijn dat je door een vervelende privé situatie niet in staat bent om de rit te rijden neem dan tijdig contact op met Sjauf via info@sjauf.nl of 085-3035924.

Hoe komt mijn persoonlijke rating (1 tot 5 sterrren) tot stand?

Klanten van Sjauf kunnen na de rit een beoordeling geven over de chauffeur. Uit het gemiddelde van alle beoordeling komt jouw persoonlijke rating naar voren.

Heb je toch nog een vraag?

Voor extra informatie kun je ons altijd mailen via onderstaande link of gebruik onze chatfunctie rechtsonder.