Veelgestelde Vragen

Voor gebruikers

  • >    1. Aanmelden

    Waar vind ik de Sjauf app?

    Sjauf is voor iOS in de appstore te downloaden op iPhone, iPad en iPod Touch. Zorg er wel voor dat je iOS 9.0 of hoger hebt geinstalleerd op je telefoon.

     

    Moet ik de Sjauf downloaden of Sjauf Pro – Driver app?

    De Sjauf app voor gebruikers is te herkennen aan de witte achtergrond met het rode Sjauf logo, deze app moet je downloaden wanneer je een chauffeur wil boeken. De Sjauf Pro app is te herkennen aan de zwarte achtergrond met het witte Sjauf logo. De Sjauf Pro app is bedoeld voor de chauffeurs van Sjauf en is alleen te downloaden wanneer de chauffeur toegang wordt verleend tot het platform. Deze app is dus niet voor gebruikers bedoeld.

     

    Is het noodzakelijk om mijn locatie met Sjauf te delen?

    We raden je aan om Sjauf toegang te verlenen tot je locatievoorziening. Wanneer je een rit aanvraagt kan je namelijk gemakkelijk je huidige locatie selecteren als vertreklocatie. Vanzelfsprekend kun je altijd handmatig adressen invoeren en hoeft je locatievoorziening dus niet per se aan te staan.

     

    Is het noodzakelijk dat Sjauf mij meldingen kan sturen?

    Om de app goed te laten functioneren raden we aan om Sjauf toe te staan om meldingen te sturen. Je krijgt namelijk een melding van Sjauf wanneer een chauffeur een bod heeft uitgebracht op jouw rit en wanneer hij op de vertreklocatie is gearriveerd. Deze essentiële informatie wil je natuurlijk niet missen!

  • >    2. Account

    Hoe update ik mijn profiel?

    Open het menu rechtsboven (of swipe van rechts naar links) en klik vervolgens op ‘profiel’. Je kunt je naam, e-mailadres en telefoonnummer wijzigen. Voor het wijzigen van je wachtwoord log je uit en klik je op ‘wachtwoord vergeten’ bij het inloggen.

     

    Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?

    Je wachtwoord kun je alleen wijzigen wanneer je uitlogt en vervolgens op ‘wachtwoord vergeten’ klikt. Je ontvangt dan een e-mail waarmee je een nieuw wachtoord in kunt stellen.

     

    Hoe voeg ik een creditcard aan mijn profiel toe?

    Open het menu rechtsboven (of swipe van rechts naar links) en klik vervolgens op ‘profiel’. Onder het kopje ‘betaalmethode’ klik je op ‘tap to add card’ en vervolgens vul je de creditcard gegevens in. Op dit moment worden de volgende creditcards ondersteund: Visa, MasterCard en AmericanExpress

     

    Ik probeer in te loggen met de juiste gegevens maar dit lukt niet. Waarom ontvang ik een foutmelding?

    Als je account buiten werking is gesteld, laat het ons dan z.s.m. weten zodat we dit op kunnen lossen. Het zou kunnen dat er een extra verificatie nodig is of dat je creditcard is verlopen. Je kunt altijd contact met ons opnemen via info@sjauf.nl of 085-3035924.

  • >    3. Betaling

    Op welke manieren kan ik betalen in de Sjauf app?

    Op dit moment werkt de betaling van Sjauf alleen door middel van je creditcard. Deze gegevens voer je slechts één keer in, bij het creëren van je persoonlijke account.

     

    Moet ik betalen voor een ritaanvraag?

    Een ritaanvraag doen in de Sjauf app is altijd gratis. Je betaalt pas op het moment dat je een chauffeur het gekozen uit de verschillende biedingen. Je betaalt dan gemakkelijk met één druk op de knop.

     

    Wanneer vindt het moment van betaling plaats?

    De betaling vindt automatisch plaats wanneer je een bod van een chauffeur hebt uitgekozen en geaccepteerd. Het zichtbare totaalbedrag wordt dan direct van je creditcard afgeschreven.

     

    Ik wil een rit bevestigen maar de betaling lukt niet, hoe kan dit?

    Wanneer de betaling niet slaagt is het verstandig om eerst te checken of je al een creditcard aan je ‘profiel’ hebt toegevoegd. Te weinig bestedingslimiet, een verlopen creditcard of ongeldige creditcard kunnen ook problemen opleveren. Is dit niet het geval? Sluit de app af en neem contact met ons op via info@sjauf.nl of 085-3035924.

     

    Hoe kan ik een btw-factuur van mijn betaling opvragen?

    Direct na bevestiging van een rit ontvang je een email met betalingsbewijs, hierin vind je een link waarmee je een btw factuur aan kunt vragen. Dit kan door een mail naar support@sjauf.nl te sturen.

  • >    4. Ritaanvraag

    Hoe plaats ik een ritaanvraag?

    Wanneer je de app opent kom je automatisch in het ‘Dashboard’ terecht. Op het Dashboard zie je jouw huidige locatie en het huidige tijdstip. Daaronder vind je de vraag ‘when do you need a ride’ hieronder druk je op ‘z.s.m.’ wanneer je zo snel mogelijk wilt vertrekken, of ‘later’ als wanneer je een rit wilt plaatsen over een aantal uren of dagen.

     

    Hoe vul ik de juiste adressen in?

    Na het invullen van een adres in de daarvoor bestemde groene vlak (vertrekadres, tussenadres en aankomstadres), verschijnt het adres dat je wilt selecteren in een wit vlak onder het groene vlak. Selecteer het adres in het witte vlak.

     

    Hoe selecteer ik mijn huidige locatie als vertreklocatie?

    Wanneer je de locatievoorziening voor Sjauf aan hebt staan, vult Sjauf waarschijnlijk je locatie al in het groene vlak waar je vertrekadres hoort te staan. Is dit niet het geval, dan klik je op de rode stip in het groene vlak. Vervolgens selecteer je op de kaart je vertreklocatie en sla je deze op door op ‘save’ te klikken.

     

    Wanneer vul ik een ‘via’ adres in?

    Wanneer je onderweg een of meerdere personen af wilt zetten is het wenselijk om een ‘via’ adres in te vullen. Aangezien chauffeurs hun biedingen baseren op de totale reisduur is dit van belang voor de chauffeurs om tot een aantrekkelijk bod te komen.

     

    Hoe ver van te voren kan ik een ritaanvraag doen?

    Op dit moment kun je een ritaanvraag maximaal twee weken van te voren plaatsen.

     

    Hoe bevestig ik mijn ritaanvraag?

    Na het invullen van de juiste adressen, datum en tijdstip klik je op ‘make me an offer’. Vervolgens kom je automatisch terug op het ‘dashboard’ waar je via de knop ‘rit info’ ziet dat je ritstatus ‘in behandeling is’. Hier staan alle gegevens overzichtelijk op een rij.

  • >    5. Biedingen

    Wanneer ontvang ik een bod op mijn ritaanvraag?

    Z.s.m. aanvraag: Binnen 15 minuten ontvang je een drietal originele biedingen van verschillende chauffeurs. Naast het geboden bedrag waarvoor zij de rit graag uitvoeren, zie je een foto van de chauffeur, de rating van de betreffende chauffeur en de verwachte tijd van arriveren op het vertrekadres.

    Later aanvraag: Wanneer je de rit 3 uren of minder voor de aanvang aanvraagt, ontvang je binnen 15 minuten biedingen. Wanneer je tussen 3 en 6 uur van te voren aanvraagt ontvang je binnen 30 minuten biedingen van de chauffeurs. Vraag je tussen de 6 en 24 uur van te voren een rit aan dan kun je tot 6 uur voor de rit biedingen verwachten. Naast het geboden bedrag waarvoor zij de rit graag uitvoeren, zie je een foto van de chauffeur, de rating van de betreffende chauffeur en de verwachte tijd van arriveren op het vertrekadres.

     

    Wie stelt het bod samen?

    Iedere chauffeur bepaalt welk bedrag hij op jouw rit biedt. Iedere unieke bieding wordt door de chauffeur zelf samengesteld.

     

    Ik ontvang nog geen biedingen, hoe kan dit?

    Er kunnen meerdere redenen zijn waardoor je nog geen biedingen van chauffeurs ontvangt. Veelvoorkomende redenen zijn:

    Aanvraag voor over een aantal dagen/weken: Chauffeurs wachten nog even met bieden omdat zij graag meerdere ritten willen combineren. Zij kunnen pas een efficiënte combinatie maken wanneer er meerdere ritten zijn binnengekomen.

    Z.s.m. aanvraag naar moeilijk bereikbaar adres: Niet alle locaties zijn even goed te bereiken met openbaar vervoer, hierdoor kan het zijn dat chauffeurs niet snel bij je kunnen zijn en een bod laten zitten.

    Locatie waar weinig chauffeurs in de buurt wonen: We werken bij Sjauf erg hard om heel Nederland van chauffeurs te voorzien, echter bevinden de meeste chauffeurs van Sjauf zich nu nog in de Randstad. Daarom kan het zo zijn dat chauffeurs op ritten later op de avond buiten de grote steden nog geen bod uitbrengen.

     

    Welke informatie krijg ik bij iedere bieding?

    Wanneer een chauffeur een bod uitbrengt zie je het bedrag dat de chauffeur biedt, maar ook zijn verwachte aankomsttijd (dit kan ook eerder/later zijn dan jouw aangevraagde tijd) en persoonlijke informatie over de chauffeur

     

    Hoe accepteer ik een bod van een chauffeur?

    Wanneer je biedingen van chauffeurs op jouw ritaanvraag ontvangt krijg je een bericht van Sjauf. Op je ‘dashboard’ zie je in het witte vlak het aantal biedingen. Klik vervolgens op de biedingen en je komt in een nieuw scherm waar je de chauffeurs en hun biedingen kunt bekijken door op een chauffeur te klikken.

    Vervolgens klik je op ‘bestel deze Sjauf’, check of alle gegevens correct zijn, en klik rechtsboven op ‘bevestig’. Nu is de rit bevestigd. Jouw chauffeur zal op afgesproken tijdstip op de afgesproken locatie aanwezig zijn.

  • >    6. De rit

    Hoe kan ik mijn chauffeur bereiken?

    Direct na het bevestigen van de rit, verschijnt informatie over jouw chauffeur op je ‘dashboard’. Je kunt de chauffeur bellen via de app, door op het vlak ‘bellen’ te klikken. Binnenkort kun je ook via de een chatbox in de app berichten naar je chauffeur sturen.

     

    Stelt mijn chauffeur mij op de hoogte wanneer hij er bijna is?

    Jouw chauffeur stuurt 15 minuten voordat hij bij de vertreklocatie is een bericht. Zo weet je exact wanneer hij of zij er is en kun je daar alvast rekening mee houden. De chauffeur zal altijd even bellen wanneer hij gearriveerd is. Hij blijft na arriveren 15 minuten op locatie wachten zodat je de tijd hebt om hem/haar te vinden.

     

    Mijn chauffeur heeft vertraging, wat nu?

    Wanneer je chauffeur iets later verwacht te arriveren omdat hij door overmacht vertraging heeft opgelopen, stelt hij je daar altijd van op de hoogte. Wanneer van te voren bekend is dat jouw chauffeur waarschijnlijk veel te laat zal arriveren, zorgt Sjauf ervoor dat een vervangend chauffeur op tijd bij je aanwezig is. Sjauf neemt altijd tijdig contact op wanneer dit het geval is.

     

    Kan ik mijn chauffeur na de rit beoordelen?

    Na de rit ontvang je van Sjauf een bericht met de vraag om je chauffeur en Sjauf te beoordelen. Op basis van jouw mening wordt de rating van de chauffeur bepaald.  Wij van Sjauf hechten zeer veel waarde aan jouw mening, samen maken we Sjauf nog beter!

  • >    7. Overige Vragen

    Kan ik mijn ritaanvraag na bevestiging en betaling nog annuleren?

    Tot 24 uur van te voren kun je de Sjauf rit kosteloos annuleren. Tot 6 uur voor de rit wordt de helft van de ritprijs in rekening gebracht. Bij annulering in minder dan 6 uur tot de rit wordt het volledige bedrag in rekening gebracht. Dit omdat de chauffeurs al rekening hebben gehouden met de rit en daarom niet op andere ritten konden bieden.

    Annuleren doe je door contact op te nemen met Sjauf via info@sjauf.nl of 085-3035924.

     

    Hoe kan ik een btw-factuur van mijn betaling opvragen?

    Direct na bevestiging van een rit ontvang je een email met betalingsbewijs, hierin vind je een link waarmee je een btw factuur aan kunt vragen. Dit kan door een mail naar support@sjauf.nl te sturen.

     

    Worden de chauffeurs door Sjauf gescreend?

    Alle chauffeurs die toegang hebben tot het platform Sjauf zijn uitgebreid gescreend. Alle chauffeurs beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Verder worden de chauffeurs van Sjauf uitgebreid getoetst op gebied van gevarenherkenning en verkeersinzicht. Alle chauffeurs ondergaan deze uitgebreide testen voordat zijn biedingen uit kunnen brengen op ritten.

 

Voor chauffeurs

  • >    1. Aanmelden

    Waar kan ik me aanmelden als zelfstandig chauffeur voor het platform Sjauf?

    Wanneer je als zelfstandig chauffeur aan de slag wilt, kun je het aanmeldingsformulier op de website van Sjauf invullen. Na het invullen van je gegevens ontvang je van Sjauf een formulier met vragen en word je uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek.

     

    Wat zijn de vereisten om als zelfstandig chauffeur via Sjauf aan de slag te gaan?

    Om je aan te kunnen melden als zelfstandig chauffeur op het platform Sjauf moet je aan een aantal eisen voldoen. De Belangrijkste eisen zijn dat je opleidingsniveau HBO of hoger hebt genoten, dat je minimaal 1 jaar in het bezit van een geldig rijbewijs bent en dat je voldoet aan de eisen om een Verklaring Omtrent Gedrag te verkrijgen.

    Wanneer je de aanmeldprocedure hebt doorlopen en bent goedgekeurd als zelfstandige chauffeur voor Sjauf, ontvang je een inlogcode en wachtwoord waarmee je direct aan de slag kan. Bieden op ritten en rijden maar!

     

    Welke testen moet ik maken voordat ik word toegelaten tot het platform van Sjauf?

    Tijdens je kennismakingsgesprek word je schriftelijk getoetst op verkeersinzicht en gevarenherkenning. Ook vul je een korte persoonlijkheidstest in.

     

    Waar vind ik de Sjauf app?

    Sjauf is voor IOS in de appstore te downloaden op iPhone, iPad en iPod Touch. Zorg er wel voor dat je IOS 9.0 of nieuwer hebt.

     

    Moet ik de Sjauf Pro – Driver app of de Sjauf app downloaden?

    Aangezien je als zelfstandig chauffeur werkt via het platform Sjauf, download je de Sjauf Pro – Driver app. De Sjauf app voor chauffeurs is te herkennen aan de zwarte achtergrond met het witte Sjauf logo, deze app moet je downloaden wanneer je op ritten wil bieden. De Sjauf app is te herkennen aan de witte achtergrond met het rode Sjauf logo. De Sjauf app is bedoeld voor de klanten van Sjauf. Deze app is dus niet voor chauffeurs.

     

    Is het noodzakelijk om mijn locatie met Sjauf te delen?

    We raden je aan om Sjauf toegang te verlenen tot je locatievoorziening. Wanneer je een rit rijdt, en op de vertreklocatie bent gearriveerd kun je namelijk je bevestigen dat je er bent. Sjauf slaat dan jouw locatie op. Mocht er om wat voor reden dan ook iets misgaan, dan staat het namelijk altijd vast dat jij op afgesproken tijd op de afgesproken locatie aanwezig was. Locatievoorziening aanzetten voor Sjauf is niet verplicht, maar helpt je wel om de Sjauf pro – Driver app zo optimaal mogelijk te laten werken.

     

    Is het noodzakelijk dat Sjauf mij meldingen kan sturen?

    Om de app goed te laten functioneren, raden we aan om Sjauf toe te staan om meldingen te sturen. Je krijgt namelijk een melding van Sjauf wanneer er een nieuw rit voor jou beschikbaar is, wanneer jouw bod heeft gewonnen en je een rit zal rijden. Ook houdt Sjauf je via meldingen op de hoogte van de nieuwste functies in de app.

  • >    2. Account

    Hoe update ik mijn profiel?

    Open het menu rechtsboven en klik vervolgens op ‘profile’. Je kunt je naam, e-mailadres en telefoonnummer wijzigen. Voor het wijzigen van je wachtwoord log je uit en klik je op ‘wachtwoord vergeten’ bij het inloggen.

     

    Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?

    Je wachtwoord kun je alleen wijzigen wanneer je uitlogt en vervolgens op ‘wachtwoord vergeten’ klikt. Je ontvangt dan een e-mail waarmee je een nieuw wachtoord in kunt stellen.

     

    Hoe pas ik mijn profiel aan?

    Wanneer je via het menu bij je profiel terecht bent gekomen, kun je gemakkelijk je profiel aanpassen. Dit doe je door op het ‘Bewerken’ te klikken, dit is het groene vlak boven de uitlog knop. Wanneer je klaar bent met het bewerken van je profiel, klik je op ‘gereed’ en de wijzigingen worden opgeslagen.

     

    Moet ik verplicht een profielfoto toevoegen aan mijn Sjauf – Pro profiel?

    We raden je aan om een profielfoto toe te voegen aan je Sjauf – Pro profiel. Uit onze statistieken blijkt dat chauffeurs met een profielfoto significant vaker worden uitgekozen dan chauffeurs zonder profielfoto. Een profielfoto maakt je profiel een stuk persoonlijker.

     

    Ik probeer in te loggen met de juiste gegevens maar dit lukt niet. Waarom ontvang ik een foutmelding?

    Als je account buiten werking is gesteld, laat het ons dan z.s.m. weten zodat we dit op kunnen lossen. Het zou kunnen dat er een extra verificatie nodig is of dat je creditcard is verlopen. Je kunt altijd contact met ons opnemen via info@sjauf.nl of 085-3035924.

  • >    3. Vergoeding

    Hoe vaak krijg ik als chauffeur mijn ritten uitbetaald?

    Sjauf betaalt de chauffeurs die via het platform werkzaam zijn wekelijks uit. Iedere dinsdag wordt het totaalbedrag dat je hebt verdiend van de week daarvoor (maandag t/m zondag) overgemaakt. Let op: afhankelijk van je bank kan het zijn dat dit niet dezelfde dag wordt bijgeschreven.

     

    Hoe vaak ontvang ik een overzicht van de ritten die ik heb uitgevoerd?

    Maandelijks ontvang je van Sjauf een overzicht met het totaaloverzicht van de ritten die je hebt uitgevoerd inclusief de kosten voor gebruik van het platform. Dit overzicht (factuur) voldoet aan de eisen die de belastingdienst stelt voor zelfstandige ondernemers.

  • >    4. Een bod uitbrengen

    Zijn er kosten verbonden aan het bieden?

    Een bod doen in de Sjauf Pro  app is altijd gratis. Onthoud wel dat een bod doen de kans met zich meebrengt dat een klant jouw bod accepteert.

     

    Kan ik vrijblijvend bieden?

    Een bod uitbrengen is niet geheel vrijblijvend. Een bod doen brengt de kans met zich mee dat een klant jouw bod accepteert. Op dat moment komt er een contract tussen de chauffeur en de klant tot stand. Daarom moet je er zeker van zijn dat je de rit waarop je biedt ook daadwerkelijk uit kunt voeren. Je biedt gemakkelijk met één druk op de knop, je bod verwijderen is net zo gemakkelijk. Wanneer je hebt geboden en bij nader inzien blijkt dat je niet kunt (voordat je bod is geaccepteerd), verwijder je bod dan direct.

     

    Tot wanneer kan ik op een rit bieden?

    Bij iedere individiuele rit is in de Sjauf – Pro app te zien tot hoeveel minuten of uren voor de rit je een bod uit kunt brengen.

     

    Hoe bepaal ik welk bedrag ik ga bieden?

    Vanzelfsprekend bepaal jij als zelfstandig chauffeur zelf welk bedrag je voor een rit biedt. Wij van Sjauf willen je wel het advies geven om goed te kijken naar de reisduur en reiskosten. Kijk goed hoe laat je op de vertreklocatie kunt zijn en hoe laat je met het openbaar vervoer of taxi/auto vanaf het aankomstadres nog thuis kunt komen. Wanneer je de totale reistijd en reiskosten hebt bepaald, is het natuurlijk van belang om te vast te stellen wat je aan de rit wilt verdienen!

     

    Welke informatie krijg ik bij iedere nieuwe ritaanvraag?

    Wanneer een rit binnenkomt zie je allereerst de aangevraagde datum en het gewenste tijdstip van vertrek. Wanneer je op de rit klikt voor extra informatie zie je onder andere de naam van de klant, de vertreklocatie, de aankomstlocatie en een eventueel via-adres. Ook zie je onder deze informatie een groen vlak met de tekst ‘Doe een bod. Klik hierop om een bod te doen.

     

    Welke informatie kan ik doorgeven bij een bieding?

    Wanneer je een bod uitbrengt, hoef je slechts twee dingen in te vullen. Namelijk het tijdstip waarop je arriveert en het bedrag dat je biedt.

  • >    5. De Rit

    Hoe kan ik de klant het beste bereiken?

    Direct nadat een klant jou bieding accepteert, verschijnt de rit in jouw persoonlijke ‘accepted rides’ overzicht. Informatie met betrekking tot de rit is daar zichtbaar. Ook kun je vanaf dat moment via de app met de klant contact opnemen.

     

    Ik heb vertraging opgelopen en arriveer daardoor 5 tot 15 minuten later op de locatie, wat nu?

    Wanneer je iets later verwacht te arriveren omdat je door overmacht vertraging hebt opgelopen neem je direct met de klant contact op en stelt hem/haar op de hoogte van je nieuwe aankomsttijd.

     

    Ik heb vertraging opgelopen en arriveer daardoor meer dan 15 minuten later op de locatie, wat nu?

    Wanneer de vertraging ontstaat terwijl je al onderweg bent, neem je alleereerst contact op met de klant en overlegt of het een probleem is om later te vertrekken. Wanneer je van te voren al weet dat je veel later zult arriveren door overmacht (trein uitgevallen o.i.d.) of wanneer de klant aangeeft niet zo lang te kunnen wachten, neem je direct contact op met Sjauf via: 085-3035924.

     

    Welke rijstijl kan ik het beste aanhouden?

    Op het moment dat je in de auto van de klant stapt is het van belang dat je de rit zo soepel, veilig en comfortabel mogelijk laat verlopen. We raden je aan om niet te hard op te trekken en niet te abrupt te remmen (wanneer de situatie er om vraagt natuurlijk wel). Verder houd je je natuurlijk aan de geldende verkeersregels.

     

    Ik heb een boete gekregen tijdens het rijden van een rit, wat nu?

    Op het moment dat jij achter het stuur zit, ben je verantwoordelijk voor je eigen rijgedrag. Krijg je een boete omdat je te hard rijdt, dan zijn de kosten daarvan ook voor jou rekening, ook wanneer een klant vraagt of je iets harder wilt rijden. Houd je daarom altijd aan de geldende verkeersregels en maximum snelheid.

  • >    6. Overige Vragen

    Kan ik de rit nadat ik door de klant ben uitgekozen nog annuleren?

    In principe is het niet mogelijk om na bevestiging de rit nog te annuleren. Je hebt zelf geboden en op dat moment bepaald dat je beschikbaar bent. Bovendien heeft de klant jouw bieding uitgekozen op basis van het door jou geboden bedrag en jouw unieke profiel. Mocht het zo zijn dat je door ziekte of een vervelende privé situatie niet in staat bent om de rit te rijden neem dan tijdig contact op met Sjauf via info@sjauf.nl of 085-3035924.

     

    Hoe komt mijn persoonlijke rating (1 tot 5 sterrren) tot stand?

    Klanten van Sjauf kunnen na de rit een beoordeling geven over de chauffeur. Uit het gemiddelde van alle beoordeling komt  jouw persoonlijke rating naar voren.

Sjauf HQ

Goudsesingel 136

3011 KD Rotterdam

Nederland